Ferrari
Enzo Ferrari reprezinta un nume intrat in legenda industriei auto si a sportului
automoilistic. Meritele si realizarile sale au fost rasplatite, printre altele,
cu medalia "Cavaliere" pentru merit sportivin 1924 cu titlul "Commendatore" in
1927 si "Cavaliere del Lavaro" in 1952. Organizatia Natiunilor Unite i-a acordat
premiul Hammerskjolk in 1962, lista distinctiilor find continuata cu premiul
Columbus in 1965, medalia de aur a Scolii de Arta si Cultura din Italia in 1970
si premiul De Gasperi in 1987.
Enzo Ferrari s-a nascut pe 18 februarie 1898 la Modena. Proprietar al unui
atelier de feronerie industriala cu circa 30 de angajati (Officina Maccanica
Alfredo Ferrari), tatal sau avea ca si client pricipal compania de cai ferate.
Avand in vedere situatia materiala prospera, el si-a permis achizitionarea unui
model De Dion Bouton, devenind unul dintre primii posesori de automobile din
Modena. Bolidul a avut o contributie decisiva pentru vocatia lui Enzo, tanarul
certat cu scoala fiind atras de mirajul mecanicii. Primul sau contact cu lumea
curselor a venit la varsta de zece ani, cand tatal sau l-a luat, impreuna cu
fratele lui, Aldo, la o cursa de automobile din Bologna.
In 1916, moartea tatalui il obliga sa renunte la studii, socul fiind agravat, la
scurt timp, de pierderea fratelui mai mare. Lucrurile se complica odata cu
mobilizarea sa in armata, Enzo fiind repartizat inntr-o unitate de munte, unde
principala sa ocupatie e potcovirea cailor.
Sfarsitul razboiului a gasit familia Ferrari intr-o situatie destul de dificila.
Enzo incearca sa sa angajeze la fabrica FIAT din Torino, fiind insa respins ca
urmare a concurentei foarte mari pe locurile disponibile. Dupa o perioada scurta
in care a lucrat ca sofer la carosierul Giannini, in ianuarie 1919 este angajat
la firma Construzioni Meccaniche Nazionali, unde il intalneste pe Ugo Sivocci,
care il va ajuta sa ocupe postul de pilot de incercare. In acelasi an, debuteaza
cu echipa CMN in cursa de coasta Parma- Poggio di Berceto, terminand pe locul
patru in clasamentul general. A urmat un loc noua in Targa Florio 1919,
rezultatul ffind mai mult decat multumitor, daca avem in vedere lipsa de
experienta. Dupa trei curse disputate cu masini Isotta Fraschini 4500 Grand
Prix, in 1920 devine pilot de teste al echipei Alfa Romeo, intrand in randurile
serviciului de competitii din Milano.
Aflat la comenzile unui Alfa 4500, Enzo obtine locul secund in editia 1921 a
cursei Targa Florio din Sicilia, perioada 1921-1924 consemnand un loc trei in
cursa Parma-Poggio di Berceto si victorii in Circuito del Savio (Ravenna),
Circuito del Palesine (Padua) si unul dintre cele mai memorabile succese in
editia 1924 a cursei Coppa Acerbo de Pescara. In ciuda acestor rezultate, nu se
poate spune ca Ferrari a stralucit in postura de pilot. Giorgio Rimini -
directorul comercial de la Alfa Romeo - a sesizat insa calitatile tanarului si
ainceput sa-i incredinteze diverse misiuni delicate. Cea mai cunoscuta a fost
deplasarea sa la FIAT, pentru a castiga serviciile marelui inginer Vittorio Jano
si ale tehnicianului Luigi Bazzi. Jano va desena ulterior faimosul Alfa Romeo
P2, un model care va aduce echipa italiana pe cele mai inalte culmi ale
sportului pe patru roti. Nasterea fiului sau a coincis cu retragerea lui Enzo
din competitii, perioada urmatoare fiind dedicata explorarii aspectelor legate
de activitatea competitionala. Ascensiunea sa a culminat in 1939 cu preluarea
functiei de director al departamentului de competitii, in paralel cu activitatea
de la Alfa Romeo lansand si Scuderia Ferrari, care avea ca scop organizarea unor
intreceri pentru proprietarii atinsi de febra sportuilui pe patru roti.
Anii '40 au consemnat despartirea de Alfa Romeo si nasterea marcii care avea sa
devina, in scurt timp, un veritabil imperiu. "Divortul" l-a pus intr-o situatie
oarecum ciudata, una dintre clauze interzicandu-i, timp de patru ani, alinierea
unor masini numele de Ferrari. Revenit la Modena, pune bazele societatii Auto
Avio Construzioni, obiectul de activitate fiind constructia de masini-unelte.
Anul 1943 consemneaza mutarea la Maranello si inceperea productiei de piese
destinate industriei auto. Cel de-al Doilea Razboi Mondial i-a intrerupt insa
ascensiunea, bombardamentele din 1944 ducand la distrugerea completa a uzinei.
Lucrarile de reconstructie au demarat in 1946, intr-o perioada in care decide si
reorientarea activitatii spre productia de auitomobile. La scurt timp dupa
aparitia primelor desene, ideile sunt concretizate prin constructia modelului
Ferrari 125 Sport, cun un motor de 12 cilindri si 1500cc. Pe plan sportiv, anul
1946 consemneaza aparitia departamentului de curse, care va face din Ferrari un
nume cunoscut pe toate meridianele.
Succesul marcii continua si in zilele noastre, Ferrari fiind cunoscuta in lumea
intrega pentru modele ca 360, F40, F50, Enzo, etc. |